neděle 25. srpna 2013

Několik rad pro úspěšný přijímací pohovor


Čas věnovaný kvalitní přípravě na příjímací pohovor je  vždy vaší investicí do budoucna. Pokud se připravíte, při pohovoru budete působit sebejistěji, budete moci klást zasvěcené otázky a nezaskočí Vás žádná situace. Následujících pár rad, by Vám tedy mělo napomoci při realizaci pracovního pohovoru a při restartu vaší další úspěšné  kariéry.

1. Základním prvkem je především Vaše neverbální komunikace, a to jak zapůsobíte v prvních dvou až třech minutách setkání.  Vaše gesta, osvojení  si správného postoje a ovládnutí prostoru. Zkuste si domácí trénink před zrcadlem nebo s partnerem či partnerkou. Ruce mějte v klidu na kolenou, nebo na pracovní desce stolu.

2. Vyberte si v místnosti dobrou pozici, je-li to možné. Pracovní pohovory se často konají v zasedačkách nebo ve větších místnostech, kde máte možnost si vybrat místo. Pokud v místnosti není nejlepší světlo, nesedejte si zády k oknu, protože pak vám nemusí být vidět do tváře.

3. Udržujte oční kontakt. Pokud nezvládnete udržovat oční kontakt, budete působit  nejistě a vyhýbavě. Pokud budete na personalistu naopak moc zírat, můžete znejistit třeba jeho, nebo mu to začne být nepříjemné. Pokud se odhodláte k přímému očnímu kontaktu, doporučuji jej opět postupně natrénovat, abyste působili při vlastním pohovoru přirozeně.

4. Nehrajte si s věcmi. Nehrajte si při pohovoru s věcmi, které se vám dostanou do ruky. Rušíte tím zbytečně soustředění Vaše i druhých a  budete působit rušivě.

5. Zrcadlete chování  svého protějšku. Zrcadlení je chování, kdy člověk napodobuje v rámci vzájemné interakce chování druhého.  Je vhodné, aby bylo spontánní  a značí, že lidé jsou dobře sladění. Přizpůsobte se tedy řeči těla své protistrany. Buďte však vždy přirození a sami sebou.

6. Nastudujte si informace o klientovi ze všech dostupných zdrojů. Pro váš úspěch je žádoucí se na společnost informovat předem. Možností a zdrojů je nespočet, záleží jen na Vás, do jaké hloubky chcete jít. Ty skuteční profesionálové, ale neponechají nic náhodě.

7. Podání ruky. První dojem je důležitým aspektem našeho vystoupení. Takže si ho nepokazte hned na začátku. Nedrťte svůj protějšek, ale „leklá ryba“ rozhodně nezapůsobí, stejně jako zpocená dlaň. Pohled do očí, krátký pevný stisk je dostatečný pro každý začátek. Nezapomeňte na úsměv.

8. Uvolněte se, prosím. Přes všechno výše řečné platí, že i kdybyste si osvojili nejskvělejší vystupování, bude vám to k ničemu, pokud budete nervózní. Pokud k této situaci dojde, představte si něco žertovného. Před vstupem do místnosti a vlastním pohovorem už na nic nemyslete. Zklidněte se, zaměřte se na své dýchání a několikrát se zhluboka nadechněte a vydechněte. Uvolníte se a můžete začít.

9. Zajímejte se o pracovní místo. Pozor, zaměstnavatel vždy hledá pracovníky, kteří mají předchozí zkušenosti a mohou přispět k rozvoji společnosti. Je však důležité znát něco ze „zákulisí“ firmy. Zjistěte si předem jakou má společnost firemní kulturu a co případně o firmě říkají její zaměstnanci. Klaďte vhodné otázky na pohovoru, týkající se dané pozice a pracovní náplně. Při prvním setkání doporučujeme vynechat otázky na plat.

10. Závěrečné hodnocení. Poděkujte za pohovor. Nebojte se zeptat jak jste zapůsobil a jaký bude další postup ve výběrovém řízení. Vyjadřujte se vždy pozitivně a dejte najevo svoji připravenost na další jednání. Usmějte se při rozloučení. Vaše hodnocení i Vaše dojmy si zapište, protože to personalistu bude zajímat. Podejte mu nejlépe následující den zpětnou vazbu z pohovoru, nebo ji zašlete e-mailem.


Uvědomte si, to podstatné pro Váš spokojený život je být sám sebou. Netvrďte, že něco umíte, když to není pravda, ale na druhé straně nezapomínejte, že na pohovoru se musíte prodat. Personalista nebo manažer, který s vámi rozhovor vede je také jen člověk, který má úplně jiné vzdělání a na Vás se řadu věcí  za chodu učí. Takže vzhůru na pohovor a berte živost s humorem.


Žádné komentáře:

Okomentovat