pátek 27. června 2014
Změna návyků, které brzdí rozvoj
- Věnujte pozornost HLAVNÍM VĚCEM a nerozmělňujte své síly nedůležitými detaily.
A především si uvědomte, že „POKUD HLEDÁTE ČLOVĚKA, KTERÝ DOKÁŽE ZMĚNIT VÁŠ ŽIVOT, PODÍVEJTE SE KAŽDÝ DEN DO ZRCADLA“. Mějte na paměti, že vnitřní štěstí jedince dokáže okolní prostředí ovlivnit maximálně z 10 -15%. 85 – 90% je individuální záležitostí každého z nás.
JAK SE ZBAVIT ZLOZVYKŮ
Nejlepším způsobem, jak se zbavit zlozvyku je nahradit ho novým návykem, který si chceme
osvojit. Každopádně je důležité začít si držet odstup od svého zlozvyku. Pokud jste závislí na cigaretách, sladkostech, nebo čokoládě, VYHOĎTE všechny lákadla, co máte doma. „Zakázané ovoce totiž nejvíc chutná“, a pokud si řeknete, že už nebudete kouřit, přejídat se, či jíst čokoládu, ale každý den budete mít doma jejich zásoby, jak to asi dopadne? Když budou u vás doma vaše lákadla hůře dostupná až vás přepadnou chutě, do obchodu se vám třeba nebude chtít, a pravděpodobně si to i rozmyslíte.
Pokud se rozhodnete pro změnu je nezbytné se snažit ji přijat za vlastní i ve svém nitru, ve své mysli – svém vědomí a podvědomí, a především vydržet ať už půjde o:
- snížení nadváhy
- odvykání kouření
- získání odpovídajícího místa a postavení
- naučení se nových dovedností
- zdravý životní styl apod.
Snažte se udržte si nový návyk po celý rok
Začněte v malémVětšina předsevzetí zkrachuje na tom, že si dáme příliš velké sousto, a brzy nás odradí
nechuť každý den ono velké sousto opakovat. Začněte v malém.
1) Dejme tomu, že chcete jednou ujet na kole 50 kilometrů, ale přece první den nepojedete
hned 40 kilometrů, když jste předchozích pět nebo deset let jste na něm neseděli. Začněte jezdit třeba obden jen 15 minut denně. Vyhraďte si ve svém kalendáři pravidelný čas na kolo.
2) Nebo chcete chodit cvičit, ale po týdnu to vzdáte, protože nevydržíte v posilovně hodinu
každý den, a ještě máte pocit, že vás tam všichni sledují. Začněte cvičit doma deset minut
denně. Pár dřepů, pár kliků, pár sklapovaček, to zvládnete. Na internetu najdete řadu
návodů na to, jak cvičit doma. Postupně délku či množství navyšujete na standard, kterého
chcete dosáhnout.
Pravidelnost – vynechávání
Mnohem důležitější než délka vašeho návyku je pravidelnost. Dělejte vše, jak vám to vyhovuje,
ale snažte se to dělat každý den. Když jednou vynecháte, nebo si dáte v neděli relaxační odpočinek, tak se nic zásadního neděje, ale vyvarujte se dvou a více vynechání. Tím si totiž ačnete vytvářet jiný „nový návyk“, jenže jiný než ten, na který jste byli vy i váš mozek zvyklý, a proto je jednoduché po druhém vynechání vynechat i potřetí.
Dělejte pouze jednu změnu naráz.
Mnoho z nás chybuje v tom, že celý rok nic moc neřešíme. Často koncem roku nebo v novém roce přijímáme skvělá předsevzetí. Čím více, tím lépe. Možná to znáte. Přestanu kouřit. Začnu cvičit. Budu chodit víc pěšky. Naučím se jazyk. Přestanu koukat na televizi. Zhubnu dvacet kilo.
Pokud začnete řešit více návyků naráz, tak s jejich počtem zásadně snížíte možnost konečného
osvojení návyku. Začněte pouze s jedním, a až po jeho osvojení si zvolte další. Stanovte si dílčí cíle a kroky.
Pozitivní emoce spojené s návykem
Snažte se svůj návyk propojit s tím, co vás baví. Chcete začít jezdit na kole, ale pár let Vám
leží v garáži netknuté? Vezměte si sebou třeba MP3 přehrávač s oblíbenou hudbou a začněte
jezdit pouze 10 nebo 15 minut denně. To jsou tři až čtyři písničky, které máte určitě rádi. To se
dá přeci zvládnout, ne?
Vaše oblíbená doba
Nejen pozitivní emoce hrají při úspěšném osvojení roli. Je dobré zvolit s i vhodnou dobu. Proč
byste měli třeba běhat v 6 ráno, když vstáváte normálně v 7 hodin. To by byly dva návyky naráz. Brzké vstávání a ještě běhání. Běhejte večer nebo tehdy, kdy se vám to nejvíc osvědčí. Vydržte
minimálně 21 dnů. To je doba, za kterou se vytvoří nové neuronové cesty v mozku, a kdy si na
návyk zvykneme tak, že se z něj stane přirozená rutinní součást života.
Dobrá zpráva
Pokud něco budete dělat po dobu 21 dní pravidelně, stane se to naším dočasným zvykem. Pokud v činnosti pokračujeme 60 dní, přejde do kategorie „poloviční zvyk“. Když vydržíme 180 dní, stává se z činnosti pravidelný rituál, který je pro nás naprosto přirozený a často jej přijmeme za svůj „životní postoj“. Prostě náš mozek a podvědomí jsou takto nastaveny. Jen je třeba trocha vůle, odhodlanosti a vytrvat.
Když selžete, zkoušejte to znovu od začátkuMožná se vám to napoprvé nepodaří. Zkoušejte to znovu. Nyní už budete vědět, kde jste prvně
dělali chybu. Hlavně se nenechejte odradit. Překonání překážek vás posune vždy dále k vašemu vysněnému cíli.
- Možná jste moc tlačili na pilu, a ta proto neřezala.
- Možná jste si ukousli až moc velké sousto, nebo jste si málo představovali, jaké to bude až
té změny dosáhnete.
Podruhé nebo třeba potřetí jste již více poučeni. Máte mnohem větší předpoklad nový návyk osvojit. Pusťte se do akce a nevzdávejte to. Nejvíce se naučíte právě na chybách. Práce na nových návycích se pro vás může stát zábavou, pokud dodržíte výše zmíněná pravidla. Stačí
postupovat krok za krokem a návyky postupně rozšiřovat.
Zbavte se výmluv
Když budete mít svůj cíl stále na očích, nebude tak snadné se sám sobě na něco
vymluvit. Cíl je vaše motivace — důvod, proč to děláte. Můžete jen tak ležet doma na gauči a
koukat na televizi, ale jestliže se zaměříte na to, proč něčeho doopravdy chcete dosáhnout,
motivuje vás to. Představujte si pravidelně váš cíl v duchu jako splněný a cestu, jež k němu
vede. Napište si své cíle a kroky na osobní nástěnku, kterou budete mít denně na očích. Každý den si tuto nástěnku čtěte. Radujte se v duchu z nového návyku a dosažení svého cíle. Vizualizujte si pravidelně svůj úspěch ve vaší mysli jako právě dosažený. Chvalte sami sebe za každý dílčí krok k dosažení úspěchu a radujte se z něho.
A mějte především na paměti, že „POKUD HLEDÁTE ČLOVĚKA, KTERÝ DOKÁŽE ZMĚNIT VÁŠ ŽIVOT, PODÍVEJTE SE KAŽDÝ DEN DO ZRCADLA“.
Ing. Oldřich Navrátil
Personální a manažerské poradenství
té změny dosáhnete.
Podruhé nebo třeba potřetí jste již více poučeni. Máte mnohem větší předpoklad nový návyk osvojit. Pusťte se do akce a nevzdávejte to. Nejvíce se naučíte právě na chybách. Práce na nových návycích se pro vás může stát zábavou, pokud dodržíte výše zmíněná pravidla. Stačí
postupovat krok za krokem a návyky postupně rozšiřovat.
Zbavte se výmluv
Když budete mít svůj cíl stále na očích, nebude tak snadné se sám sobě na něco
vymluvit. Cíl je vaše motivace — důvod, proč to děláte. Můžete jen tak ležet doma na gauči a
koukat na televizi, ale jestliže se zaměříte na to, proč něčeho doopravdy chcete dosáhnout,
motivuje vás to. Představujte si pravidelně váš cíl v duchu jako splněný a cestu, jež k němu
vede. Napište si své cíle a kroky na osobní nástěnku, kterou budete mít denně na očích. Každý den si tuto nástěnku čtěte. Radujte se v duchu z nového návyku a dosažení svého cíle. Vizualizujte si pravidelně svůj úspěch ve vaší mysli jako právě dosažený. Chvalte sami sebe za každý dílčí krok k dosažení úspěchu a radujte se z něho.
A mějte především na paměti, že „POKUD HLEDÁTE ČLOVĚKA, KTERÝ DOKÁŽE ZMĚNIT VÁŠ ŽIVOT, PODÍVEJTE SE KAŽDÝ DEN DO ZRCADLA“.
Ing. Oldřich Navrátil
Personální a manažerské poradenství
středa 25. června 2014
úterý 20. května 2014
VÝHODY UPLATNĚNÍ ZAMĚSTNANCŮ A MANAŽERŮ 50+
V pokrizovém období 2013 – 2014 nadále pokračuje stagnace rozvoje
pracovních míst i platů u převážné většiny skupin zaměstnanců (od dělnických
profesí po vrcholové manažery) a na trhu práce dále roste nabídka pracovní síly
nad poptávkou. Nezaměstnanost se dlouhodobě pohybuje nad 7%. Od vedení
společností je požadován neustále větší výkon s menšími zdroji, takže je
stále méně místa
na chybování při výběru nových zaměstnanců. I přes informace o
postupném oživení ekonomiky a odhadech 2% nárůstu pro rok 2014, není
v současné době na straně firem v České republice vidět optimistické
odhodlání do adekvátních investic v oblasti rozvoje a náboru pracovníků. Výběrová
řízení se prodloužila na straně firem z 6 týdnů až na 6 měsíců (podle významu
pozice ve společnosti).
Pokud uchazeči chtějí najít optimální zaměstnání, musí efektivněji stavět
na svých zkušenostech, kompetenčních výhodách a hledat nové cesty k tomu
správnému zaměstnavateli. Statistické odhady nám ukazují, že dnes je na sto
Čechů v produktivním věku (20–64 let) 57 lidí, kterým je buď nad 65 let, nebo
méně než 20 let. Tento poměr se podle demografických odhadů v budoucnu
prudce změní. Během následujících 15 – 20 let bude na 100 produktivních lidí připadat
až 110 „závislých“. Doporučení od OECD pro Českou republiku zní: „Najděte
urychleně možnosti pracovního uplatnění pro starší lidi nad 50 let a umožněte práci
těm, kteří pracovat chtějí a mohou.“
Všeobecně můžeme říci, že otevřená diskriminace vůči zaměstnancům 50+ není
v pracovním prostředí pozorována. Existuje ale skrytá diskriminace, která
se projevuje zejména při hledání a přijímání nových pracovníků. Kromě celé řady
předsudků se zaměstnavatelé a HR oddělení dosud nenaučili efektivně pracovat s touto
skupinou a chybí jim fungující procesy, podpora dalšího vzdělávání, systémy
práce a ochota investovat do starších zaměstnanců nad 50 let. Ze strany státních
organizací, vládních institucí i politických stran, kromě slibů a prázdných
slov, je zjevná absence pobídkových nástrojů pro firmy, legislativu nevyjímaje.
Trend „velmi mladých manažerů“, kteří velí starším, prohlubuje
mezigenerační napětí a je patrný daleko více v zemích střední Evropy
(Česká republika, Slovensko, Maďarsko, Polsko) než v západní Evropě.
Výrazný nárůst tohoto trendu lze pozorovat od roku 2005. Tzv. ageismus ještě více prohlubují různé
sdělovací prostředky. Zejména reklamy, kde dvacetileté modelky nebo modelové
propagují oblečení, hygienické produkty, různé zaručené kosmetické výrobky,
nebo zdravotní přípravky proti stárnutí, což je holý nesmysl. V české a
slovenské televizi dnes stěží uvidíte moderátory zpráv nad 35 let. Celospolečensky
je problém starších lidí na trhu práce zobrazován velmi zjednodušeně a schematicky.
Ukazuje se obraz pracovníka nad padesát let jako málo dynamického, těžko
přizpůsobitelného, hůře získávajícího práci, spojeného s nemocemi a brzkým
odchodem do důchodu.
Přitom dnešní generace starších padesáti let žije daleko aktivnějším
životem než kdykoli v minulosti. Ve skutečnosti je mentálně i fyzicky o
deset i více let "mladší" než stejná generace před deseti až patnácti
lety. Generace nad padesát let je ekonomicky vysoce
diverzifikovaná skupina s nerovnoměrně rozloženými příjmy. Stále větší počet
v této kategorii má však volné peníze na utrácení, více volného času k
dispozici a stejné "potřeby" jako svobodní lidé, kteří jsou bez dětí.
Rozhodně lidé 50+ nejsou žádní outsideři. Naopak mnozí jsou plně zapojeni do
života, kupují nová auta, spouští nové samostatné podnikání, zkouší změny,
utrácí za rozmanité produkty osobní spotřeby, pravidelně sportují, cestují a mají
zájem se učit nové věci. Rozhodně generace 50+ bude v budoucnu náročnější,
početnější a její hlas bude zaznívat jasněji. Vlastně je spíše překvapením, že
tato změna nastává tak pomalu v české kotlině.
Česká společnost je až nesmyslně nastavena na „kult mládí“, a to je velmi
chybná strategie, protože všechny demografické údaje ukazují zcela opačný
vývoj. Dokonce generace dnešních čtyřicátníků, na rozdíl od konce devadesátých
let, si nechce připustit, že do deseti let se ocitne ve stejné situaci, pokud
nepodpoří rozumné změny na firemní, celospolečenské, ale i legislativní úrovni.
Ve srovnání s minulostí nebo západními ekonomikami, zejména Skandinávskými
zeměmi a Velkou Británií, chybí v Česku pozitivní mentoring a přenos
praktických zkušeností generace 50+ na mladou generaci, doprovázený rovněž ústupem
od tradic. Neuvědomujeme si, že internet a neosobní komunikace mohou vést též
ke stagnaci rozvoje. Změna postojů v myšlení manažerů, přímých nadřízených,
kteří mají moc ovlivnit každodenní pracovní činnosti jednotlivců i přijímání
zaměstnanců, prosazování úspěšných zahraničních zkušeností a projektů „Age
managementu“, doprovázené zbavením se mylných mýtů o stáří, je jedinou cestou
pro zdravější rozvoj naší společnosti. Na základě průzkumů se stále více
potvrzuje, že firmy, které jsou dnes nejdravější, úspěšné a nejvíce prosperují,
přišly na to, že hlavní profit jim přináší mix zkušených lidí 50+ s těmi
mladšími.
Jaké jsou hlavní pracovní výhody pro
zaměstnávání pracovně schopných lidí generace 50+:
·
Mnozí personalisté potvrzují, že fluktuace zaměstnanců do
35 ti let je vyšší než zaměstnanců 50+, tato generace je podle nich v
zaměstnání stabilnější a spíše než mladší tak méně často mění práci. Kategorie
zaměstnanců 50+ má výrazně menší touhu po hledání změn a kariérního růstu, než
nižší věkové kategorie. Tyto motivy u zaměstnanců 50+ už nejsou tak výrazné a
to je jejich velká výhoda.
·
Právě ve srovnání s mladou generací má pro tuto generaci
samotná práce a její udržení větší význam než kariérní postup. Tento postoj
ovlivňuje i to, že lidé 50+ mohou mít
větší obavu z nezaměstnanosti, anebo že si již své profesní a kariérní cíle již
splnili. Netouží již po rychlých změnách kariéry.
·
Co může přirozeně chybět na dynamice, ale není to
pravidlo, je vyváženo poměrně velkou dávkou loajálnosti k firmě a
dlouhodobě stabilním výkonem. Lidé 50+ dokážou ohodnotit situaci rychleji, což
souvisí i s uvedenou vyšší mírou loajality.
·
Větší vyrovnanost a nižší tendence ke konfliktům než u
mladší generace zaměstnanců.
·
Nejsou hrozbou pro šéfy ani kolegy „dravce“, jak si mnozí
chybně myslí.
·
Personalisté úspěšných společností potvrdili, že know-how
a znalosti jejich firmy jsou přirozeně předávány ze starší na mladší generaci a
že někteří zaměstnanci 50+ pracují pro firmu mnohdy celý svůj aktivní život.
Jejich zkušenosti v různých oblastech jsou nenahraditelným přínosem.
Zejména v průmyslu, výrobě a technických oborech.
·
Nejvýraznější výhodou této věkové kategorie zaměstnanců
je jednoznačně jejich několikaletá praxe v oboru a s tím spojené zkušenosti i
odbornost, které jsou často důležitější než teoretické znalosti. Zkušení HR
manažeři tuto výhodu identifikují jako klíčovou.
·
U některých profesí je i výhodou, že zaměstnanci 50+
znají systém a pozadí oboru, ve kterém pracují, ví jak jednat s úřady či jinými
společnosti, mají vytvořené kontakty a známosti, mají znalost o vývoji svého
oboru. Obecně mají díky letům praxe v oboru větší rozhled.
·
V řadě případů již vystřídali několik zaměstnání,
takže mají samozřejmě větší rozhled spojený se změnou zaměstnání a různými
firemními kulturami. Zažili si, jak říká jedno anglické přísloví, „že na druhé
straně kopce je tráva stejně zelená“.
·
Nepotřebují si nic „dokazovat“ a znají své reálné
možnosti a kvality.
·
Všeobecně generace 50+ má větší schopnost rozpoznat
rizikové faktory a potenciální hrozby.
·
Personalisté oceňují u této generace výrazně větší
vděčnost a poctivost než je tomu u mladších lidí.
·
Lépe dokáží stát za svými názory a logicky je obhájit.
·
Preferují stabilní zaměstnání s odpovídajícím
finančním ohodnocením, dlouhodobější perspektivou a možností seberealizace.
·
Ve více než 85% případů generace 50+ již není zatížena
rodinnými starostmi a péčí o děti. Tzv. „syndrom prázdného hnízda“ dává větší
volnost zaměstnancům této kategorie na plné soustředění na práci a plnění
pracovních úkolů.
·
Všeobecně je tato kategorie zaměstnanců a manažerů
skromnější, méně konfliktní, s nižšími životními nároky a má větší dávku
vnitřní pokory.
Hlavní mentální a fyzické výhody zaměstnanců
generace 50+:
·
Generace 50+ má větší psychickou stabilitu a odolnost ve
srovnání s mladšími věkovými kategoriemi.
·
Uspořádané hodnoty a zájmy, lepší smysl pro optimální vyváženost
v oblasti pracovní a volnočasové (tzv. „work-life balance“), odolnější
proti syndromu vyhoření.
·
Lékaři a psychologové poukazují na to, že tato generace
trpí méně často migrénami a bolestmi hlavy, než mladší věkové skupiny.
·
Výrazně odolnější proti bolestem zubů (snížená citlivost)
ve srovnání s generací 25 – 35.
·
Menší počet pracovních i mimopracovních úrazů v této
věkové skupině. Zejména díky zkušenostem a větší dávce opatrnosti.
Na závěr mi dovolte doporučení na některé zajímavé odkazy, studie, nebo odborné
publikace, související s touto tématikou, které jsou k dispozici na
webu:
Autor:
Ing. Oldřich Navrátil, Personální a manažerské poradenství
E: ol.navratil@gmail.com
M: +420 603 342 598
pátek 11. dubna 2014
úterý 25. února 2014
JAK EFEKTIVNĚ SEHNAT ZAMĚSTNÁNÍ SVÝCH SNŮ
Dokážete se správně prodat a podpořit poptávku po svých
službách? Víte jak proniknout na správné místo?
Na dnešním pracovním trhu panuje převaha nabídky velmi dobrých lidí oproti
poptávce po pracovní síle. Důvodů je mnoho, ale ty zde nejsou předmětem rozboru.
Stále se setkávám s tím, že mnozí talentovaní uchazeči neumí správně
prodat své kompetence, znalosti, výjimečné vlastnosti a dovednosti. Po určité době hledání někteří začnou bloudit v začarovaném
kruhu a tak jim ta pravá pozice, kde by
se mohli realizovat, uniká. Je to velká škoda pro ně, ale i pro firmy, které by
mohly využít jejich neuvěřitelného potenciálu. Proto je důležité si uvědomit
několik zásad, které připraveným uchazečům umožní proniknout na správné místo.
Předně je důležité se na chvíli zastavit a v klidu promyslet, zda známe
přesně svůj cíl, máme-li strategii a postup na získání pozice, o kterou
usilujeme a jaké jsou naše unikátní strategické
síly „S“. Strategickým silám „S“ můžeme říkat zjednodušeně strategické zásoby SEBE SAMA. Zahrnují
zejména naše silné stránky, výjimečné vlastnosti, specializaci, know-how,
informace a zkušenosti, které můžeme nabídnout.
Druhým krokem je analýza zvyšování poptávky po našich strategických silách
„S“:
- Umím se správně nabízet?
-
Mám
zpracovanou svoji osobní a pracovní SWOT analýzu (rozbor silných a slabých
stránek, příležitostí a hrozeb).
-
Jak
zvyšuji svoji tržní hodnotu?
-
Pracuji
na svých vyjednávacích dovednostech a hovorovém projevu?
-
Dokáži
se postavit k problémům čelem místo toho, abych se litoval/a?
-
Stanovuji
si dostatečně velké cíle?
-
Nenechávám
se odradit negativními radami od druhých?
-
Umím
dostatečně naslouchat svému vnitřnímu hlasu a řídit se jím?
-
Hovořím
od srdce a s nadšením?
-
Zajistil/a
jsem si pomoc, nebo se učím od lidí, kteří jsou moudřejší a zkušenější než já?
-
Vytvářím
si vždy pozitivní představy?
-
Připravuji
se dostatečně a procvičuji se v prezentaci sebejistého vystupování?
-
Umím
rychle, disciplinovaně a logicky myslet?
-
Mám
vytvořenou strategii „ekonomického přežití“?
-
Koncentruji
se na dosažení svého cíle dostatečně?
-
Umím
eliminovat vše, co vede ke zbytečnému stresu nebo strachu z neúspěchu?
-
Mám
schopnost nelpět přehnaně na „jistotách“?
- Využívám správně svůj „networking“ (síť vztahů)?
Po té, co si písemně zpracujete a
vyhodnotíte své strategické síly „S“, zkuste se zamyslet nad následujícím
doporučeními pro podporu poptávky po vašich službách. Naučte se zahodit plně celou svoji minulost a snažte se přemýšlet ve stavu
„tady a teď“.
1. Identifikujte svou strategickou vítěznou výhodu a využijte ji k
„likvidaci“ vaší konkurence.
Každý člověk má nějaké specifické
nadání nebo znalosti. Všichni jsme jedineční. Není stejné bytosti na tomto
světě! Onu jedinečnosti si však ke škodě a pod tlakem okolností uvědomuje sotva
9% všech lidí. Téměř 90% z nás si připouští obavy, strach a další
negativní emoce, které nás jen brzdí. Úspěch v životě je výsledkem využití našeho
výjimečného nadání. Transformujte vaši strategickou výhodu – strategickou
sílu „S“ v prostředek vaší obživy. Vypracujte si písemný seznam
toho, co umíte lépe než jiní. Naučte se tyto výhody správně prodat. Transformujte svoji službu v produkt,
jenž můžete nabídnout. Je jednodušší prodávat produkty než služby.
2. Sestavte si seznam potenciálních zájemců o vaši strategickou sílu „S“.
Zjistěte si potřeby druhé strany. Vašich
potenciálních zaměstnavatelů. Načerpejte dostupné informace a mějte otevřenou
mysl. To, co vidíte, nebo uslyšíte,
nemusí být to, jak skutečnost opravdu vypadá. Snažte se to uvědomit ve vašem
vědomí a podvědomí. V budoucnu vám to určitě pomůže.
Vytvořte si dva seznamy. „Lovecký
seznam“: 50 - 100 kontaktů na
potenciální zájemce (společnosti), kde vidíte možnost svého uplatnění. „Rybářský seznam“: co největší skupinu vašich kontaktů, které
vám mohou pomoci s doporučením nebo „návnadou“ pro vaše potencionální
zájemce.
3. Zvýrazněte svoji dostupnost.
Prezentujte svůj „PRODUKT“ správnou
formou v „mozkovém katalogu“ vašich potenciálních zákazníků. Zjistěte si jaké kanály
a formy jsou pro vaši prezentaci klíčové!
4. Zabudujte do svého produktu unikátní přidanou hodnotu.
Co nemohou poskytnout konkurenti? Co
má unikátní charakter? Jaký přínos vaše strategická síla „S“ má pro vašeho
zaměstnavatele?
5. Vytvořte si vlastní jedinečnost.
Stylizujte se do postavení odborníka
na určitý obor nebo problematiku. Naučte se rychle nové věci ve vašem oboru a
využijte veškeré svoje strategické síly „S“.
6. Zajistěte si publicitu.
Naučte se psát články, které jsou
šikovné a radí, jak se vypořádat s problémem. Naučte se využívat
„kontroverzních článků“ nebo na ně reagovat. Zabírají! Zkuste vydávat váš
osobní a specifický „INFORMAČNÍ BULLETIN“.
Vyberte si vhodné sociální sítě a buďte zde aktivní. Články a publikování
odborných znalostí vás postaví do
pozice seriózního odborníka. Umožní vám to kontakt s mnoha potencionálními
zákazníky o vaše služby.
7. Choďte za klienty osobně.
Využívejte doporučení, ale základ
vašeho úspěchu je v přímém oslovení konkrétní klíčové osoby s rozhodovací
pravomocí. Oslovujte ty, kteří
rozhodují!
8. Naučte se nazpaměť zahájení a působivý závěr vaší prezentace.
Nacvičte si zahájení svého projevu a
upoutání pozornosti potenciálních klientů. To, co říkáte, musí být jednoduché
(maximálně 3 argumenty) a přirozeně podané. Vystupujte sebevědomě.
Neupoutáte-li plně pozornost, analyzujte důvody a změňte rychle taktiku.
Nesnažte se vnucovat, ale vzbuďte zájem o potřebu vašeho produktu.
9. Investujte do svého osobního rozvoje.
Investice do vašeho osobního rozvoje
jsou investicemi do jakosti. Jsou to nejlépe vynaložené peníze s nejvyšší mírou
budoucího zhodnocení. Na základě osobní SWOT analýzy si určete tři prioritní
oblasti, kde se potřebujete zdokonalit. Najděte si seriózního, zkušeného
a profesionálního kouče, který vám může výrazně pomoci v dané
oblasti. Popřemýšlejte o kurzu rétoriky a prezentačních dovedností. Sežeňte si
kvalitní odborné publikace. Využijte řady kvalitních prezentací na vybraných
webových serverech.
10. Prezentujte se klientům s vítěznou strategií.
Dejte průchod svému „JÁ“ a nepodvádějte. Raději o místo
přijděte než získat funkci, pro kterou budete nevhodní! Mějte vždy správné
duševní rozpoložení.
Opakujte si svoji mantru: „Jsem
inteligentní, sebevědomý, spokojený, vyrovnaný, šťastný a společenský člověk a
dosahuji vždy svého cíle. Žádné problémy mne netíží. Psychologické testy a
pohovory jsou pro mne radostí a obrovskou zábavou“.
Mějte zdravý nadhled. Buďte
vyzbrojeni doporučeními od bývalých nadřízených. Buďte vždy slušní k bývalým
zaměstnavatelům a nehaňte nikdy své bývalé „šéfy“.
Co říci závěrem? Vypracujte si různé alternativy a plány. V duchu si představujte svůj
úspěch! Radujte se z každého pokroku a oslavte každou drobnou výhru na
vaší cestě k cíli. V případě překážky celý proces vždy opakujte!
Zachovejte si nadhled a pracujte chytře. Uvědomte si, že jste úžasní!
Autor:
Ing. Oldřich Navrátil, Personální a manažerské poradenství
E: ol.navratil@gmail.com
M: +420 603 342 598
středa 5. února 2014
HEADHUNTING – SOUČÁST ZDOLÁVÁNÍ PŘEKÁŽEK A KRIZÍ V PODNIKÁNÍ
Oficiální rozhovor pro tiskový portál pro průmysl a ekonomiku PREKON - 4-2-2014
Ing. Oldřich Navrátil
Foto/zdroj: Ing. Oldřich Navrátil
(Rozhovor) - Praha, 4. února 2014 -
(PREKON)
„Firmy
stále šetří náklady, ruší řadu manažerských míst a poptávka po vrcholových
manažerech zatím stagnuje. Headhunter dnes musí pracovat s větším nasazením,
rychleji a nabízet klientům optimální řešení za přijatelnější ceny než v
minulosti.“
Ing. Oldřich Navrátil patří mezi zkušené
lovce mozků (headhuntery) a kouče v oblasti kariérního a manažerského
poradenství. Obracejí se na něj jak společnosti v oblasti průmyslu a obchodu,
které chtějí obsadit důležité manažerské pozice, tak vrcholoví manažeři a
specialisté, hledající nové zajímavé uplatnění. Má za sebou více než
dvacetileté zkušenosti ve vrcholových pozicích mezinárodních firem jak v České
republice, tak ve střední a východní Evropě. Sám přijímal, řídil a vedl řadu
manažerů a s těmi, kteří nesplňovali osobnostní, nebo profesní požadavky se
musel dokázat rozloučit. Velmi dobře ví, jak funguje byznys korporací i
soukromých firem. V rozhovoru s ním jsme rozebrali nejenom současnou situaci na
trhu, ale položili jsme mu též otázky na tělo.
Jak byste
charakterizoval současnou situaci v oblasti hledání mozků?
Trh práce
v Česku zažívá od roku 2009 snad nejhorší stagnaci. Nejdelší recese v novodobé
české historii ovlivňuje chování zaměstnanců, manažerů, podnikatelů i samotných
firem.
V této
době, na rozdíl od devadesátých let, nebo prvního desetiletí nového století,
rostou nároky jak firem, tak i vrcholových, liniových nebo HR ředitelů na
potenciální uchazeče. Mají občas až neuvěřitelně přehnané představy a stává se,
že chtějí „nesehnatelné“ pracovníky. Měl jsem možnost pozorovat v mnoha
firmách, tak i mimo ně ostražitost, nedůvěru, určitou bázeň a tím pádem i menší
vynalézavost.
Poptávka
po lidech na řídící pozice ve společnostech stagnuje. Odhaduje se, že trh v
oblasti vyhledávání vrcholových manažerů v posledních třech letech poklesl o 38
– 40%. Řada globálních headhunterských firem byla donucena výrazně zredukovat
počet svých konzultantů a někteří jako Heidrick & Struggles nebo Korn/Ferry
z našeho trhu odešli. Mnohé z velkých firem přesunuly své aktivity na trhy, které
krize výrazněji neovlivnila, zejména do Asie nebo Jižní Ameriky. Společnosti v
důsledku úsporných opatření omezily služby lovců mozků a snaží se hledat
pracovníky prostřednictvím svých HR oddělení, upřednostňují personální
agentury, nebo více obsazují na vedoucí pozice manažery zevnitř vlastní firmy.
Ne vždy to bývá to nejšťastnější řešení. Chápu, že je to vše o investicích, ale
kdo jiný, než kvalitní obchodníci, skuteční specialisté a schopný vrcholový
management, jež zkušený headhunter rychle dodá, může firmě na takové investice
a další rozvoj vydělat?
Je
pravdou, že je v České republice méně pozic pro vrcholové manažery?
Je jich
rozhodně méně než před čtyřmi či pěti lety. Krize přinutila zejména nadnárodní
firmy zredukovat řadu pozic v regionech a převést některé aktivity do svých
centrál. Mnoho zahraničních manažerů bylo odvoláno a mnozí z těch, kteří
zůstali, byli nuceni přehodnotit svůj pohled na nižší nabízené benefity.
Na druhé
straně tato situace napomohla headhunterům, kteří zajímavé lidi nemusí přemlouvat
jako dříve. Kvalitní člověk se rád sejde, když cítí zajímavou příležitost. Na
rozdíl od minulosti je dokonce ochoten uvažovat o změně při nižším benefitovém
balíčku, pokud je mu nabízena možnost kvalitnějšího profesionálního uplatnění.
Říkal jste,
že hodně manažerů kvůli krizi přišlo o práci. Pomáháte řešit firmám tuto
situací pomocí outplacementu?
Mnozí z
nich se rozhodli vzít oddychový čas nebo si odpočinout. To že si tito lidé
vzali svůj „oddychový čas“ nevidím nijak negativně. Dobili si baterie, získali
nový elán i větší motivaci do nové pozice a pracují stále na sobě. Správný
headhunter, pokud má takového kandidáta s odpovídající kvalitou a kompetencemi,
dokáže prezentovat klientovi výhody a přínosy nabízeného uchazeče.
Na českém
trhu je řada skvělých a zajímavých manažerů, kteří v důsledku krizových škrtů
museli odejít ze svých původních pozic. Někteří shánějí odpovídající uplatnění
třeba rok a půl až dva roky. Jsou tzv. překvalifikovaní nebo se vedení
některých společností bojí jim dát příležitost, i když jsou ochotní nastoupit i
za 50 nebo 60% svého původního platu. Pro obavy mají různé důvody. Například
strach z toho, že takový člověk odejde brzy za lepším, že je může přeskočit a v
budoucnu nahradit. Často jsou tyto obavy neopodstatněné.
Pokud se
bavíme o „outplacementu“ samozřejmě, že v tomto směru mohu firmám pomoci. Po
pravdě řečeno tuto službu však využívají spíše velké nadnárodní korporace.
Mnohé ryze české společnosti, pokud se dostanou do situace, kdy jsou nuceni
výrazně snížit stav svých zaměstnanců využijí spíše propuštění z důvodů
nadbytečnosti nebo se snaží se zaměstnancem dohodnout. Často i ke své škodě,
protože kvalitní konzultant dokáže uvolněným zaměstnancům pomoci s cílenými
žádostmi, přípravou životopisu a identifikací společností, které by mohly
potřebovat odborné znalosti a dovednosti uchazeče.
Řada
společností ještě stále směšuje termín personální agentura a headhunter. Jak
byste charakterizoval rozdíl mezi prací personální agentury a headhuntera?
Jednoduše.
Zásadní rozdíl - headhunter obsazuje již obsazené pozice, u kterých klient cítí
potřebu rychlé výměny. Pracuje důvěrně, exkluzivně, zejména na vyšších
manažerských pozicích, kdy firmě pomáhá například řešit překážky a potíže
spojeny obyčejně s řízením při nižším počtu pracovníků, počtu zakázek apod.
Personální agentury se soustředí zejména na neobsazená místa.
Avšak je
třeba přiznat, že pod tlakem recese se některé hranice mezi headhuntery a
personálními společnostmi trochu obrousily. Mnozí „lovci mozků“ jsou přinuceni
nabízet některé služby, které jsou cenově na úrovni recruitmentu. Headhunter
však dnes musí pracovat stejně kvalitně, ale daleko rychleji než v minulosti.
Firmy
často oslovují i více personálních agentur najednou v domnění, že ušetří a
rychle obsadí pozici. To co může platit pro obsazení asistentky, obchodního
zástupce nebo juniorního manažera, ale nefunguje pro získání vrcholových
manažerů a špičkových specialistů. Bohužel mnozí si to ještě nebo obzvláště
dnes neuvědomují. Možná je to jeden z důvodů, proč se potýkají s problémy
uvnitř vlastních společností.
Jak by si
měl klient vybrat toho správného lovce mozků?
Předně,
práce headhuntera se společností je postavena na vysoké úrovni důvěry, protože
se jedná o citlivou oblast, kdy v podstatě headhunter odvádí pracovníka z jedné
firmy do jiné.
Klient by
měl dát možnost headhunterovi, aby se seznámil důkladně s jeho společností,
poskytl mu otevřeně důležité informace o složení týmu, ve kterém se bude nový
uchazeč pohybovat a jaké budou hlavní očekávání a úkoly rok až dva po jeho
nástupu. Dále by měl mít správně rozmyšlený cíl výběrového řízení, důležitost
pozice pro společnost, kompetence, profil a osobnost požadovaného uchazeče. V
neposlední řadě by si měl vybrat takového partnera, který se specializuje na
segment trhu, kde firma působí.
Je dobré
zvážit zkušenosti headhuntera, jeho nabídku, záruky a doplňkové služby, které
mu jsou v rámci celkové cenové nabídky nabízeny. Při výběru „lovce mozků“,
kromě „lidské chemie“, hraje důležitou roli jeho vyzrálost, znalost byznysu,
kontakty, mezinárodní zkušenosti a jeho praktické znalosti získané v dřívějších
manažerských pozicích. Poskytovat tyto služby by měli lidé, kteří sami něco v
minulosti dokázali, umí si představit problémy top managementu firem, jsou
schopni posoudit kompetence špičkových kandidátů, ví jak jednat s vrcholovým
vedením společností, umí být diskrétní a spolehliví.
Na jaké
klienty nebo segmenty trhu se v headhuntingu zaměřujete vy? Co můžete klientovi
jako „lovec mozků“ nabídnout?
Zabývám se
výběrem a vyhledáváním vrcholových manažerů, specialistů a vyššího středního
managementu v oblasti průmyslu, výroby a obchodu v České republice a na
Slovensku. Zejména v segmentu průmyslu a výroby vidím dlouhodobě perspektivu,
neboť kvalitních specialistů a odborných ředitelů je v perspektivním věku 30 –
45 let nedostatek.
Ročně
dělám okolo 15 – 20 výběrů. Klienti, se kterými spolupracuji, oceňují možnost
důvěry v pochopení jejich požadavků, záruky, které automaticky obdrží na
každého vybraného uchazeče a doplňkové služby, které poskytuji v ceně.
Například „Candidate Onboarding Service“. Službu, kdy po 100 dní monitoruji
přijaté uchazeče a poskytuji zpětnou vazbu klientovi. Řada klientů si objednává
i koučování pro vybrané členy manažerského týmu.
Klienti i
kandidáti vědí, že se na mne mohou kdykoliv obrátit a že jim rád věnuji čas,
potřebují-li třeba jen něco konzultovat. Pozitivní začíná být fakt, že
osvícenější společnosti si začínají více uvědomovat důležitost investic do
vlastních talentů, ale i to, že při spolupráci se mnou obdrží řešení na míru.
Využívají headhunting jako důležitou součást zdolávání překážek a krizí v
podnikání.
S klienty
se snažím jednat na rovinu. To si myslím, že je velká devíza. Oni mají své
požadavky a představení uchazeči musí zapadnout a nadchnout. Snažím se proto
doporučovat podle svých nejlepších vědomostí a zkušeností. Navíc jim nabízím
vždy fixní cenu, která je přijatelná a na úrovni 70 – 75% co nabízí jiní,
schovávajíce se za zvučnými názvy. Dobrý headhunter totiž nepotřebuje honosnou
kancelář ve středu Prahy. Možná to v první chvíli může někoho ohromit, ale pak
si musí uvědomit, že tento provoz mu bude náležitě naúčtován. Lepší je mít v
sobě více pokory a uznání pro klientovy skutečné potřeby.
Nastoupila
nová vláda. Téměř všichni vládní partneři před volbami tvrdili o nezbytnosti
změn a podpoře zaměstnávání mladých lidí do 26 let a generace 50+. Jak to
vidíte vy?
Vývojem
posledního desetiletí v Česku jsem trochu zklamán. Věřím, že mohou nastat
pozitivní změny ve velkých státních nebo polostátních firmách, kde dosud
neprobíhají transparentní výběrová řízení do vrcholového managementu,
představenstva nebo dozorčích rad. Spíše to byli vždy politické objednávky a
dosazování za zásluhy. V západní Evropě jsou výběry prováděny převážně zkušenými
„lovci mozků“. Zejména v tomto směru by se mohla v Čechách i na Moravě uplatnit
řada zkušených manažerů ve věkovém segmentu 50+. Věřte mi, že takové máme.
Co byste
pro změnu řekl, kdybychom si trochu prohodily role a já vám dal takový malý
dotazník na tělo?
Bez
problémů, pusťte se do toho. Ptejte se na co chcete. Na co budu znát odpověď
rád odpovím. Jen doufám, že mě nesvlečete do naha příliš.
Co jste ve
svém životě dokázal a na co jste hrdý?
V Pracovní
oblasti: na řadu projektů, které se mi povedly, ač nebyly snadné. V oblasti
headhuntingu pak na projekt obsazení CEO do ruské filiálky pro významnou
německou strojírenskou společnost, projekt R&D ředitele pro společnost v
oblasti letecké výroby, obsazení ředitele soukromé kliniky a obchodního manažera
pro střední a východní Evropu v oblasti automobilového průmyslu. Možná bych si
vzpomněl i na pár dalších zajímavých výběrových řízení. Dále jsem v minulosti
vytvořil velmi úspěšný prodejní a marketingový tým ve 3 mezinárodních
společnostech. V neposlední řadě dosažení 15 milionového obratu (EUR) z
původních 1,5 milionů EUR během dvou let při mém působení pro švýcarskou
společnost v Ruské federaci.
Co se vám
nepovedlo?
Pokud máte
úspěchy, musíte zákonitě zažít občas i prohry, ze kterých je třeba se poučit.
Jsou projekty, ze kterých jsem nebyl zcela nadšený. Jeden se španělskou
společností, dále projekt rozvoje prodejních automatů s americkou společností.
Každý úspěch nebo neúspěch nám něco dává a posouvá nás dále.
Litujete
něčeho ve vašem životě?
V tomto
směru musím zmínit krásnou a nadčasovou myšlenku jednoho z mých oblíbených
autorů, Antoine de Saint-Exupéryho z poměrně náročné knihy „Citadela“, na které
pracoval celý svůj život: „Jen blázen si láme zuby na minulosti, neboť je
skončená a pevná jako balvan žuly. Přijmi tento den, jak je ti dán, a nepotýkej
se s tím, co nelze napravit. Co nelze napravit nemá význam, a takové je vše, co
minulo“. Tedy nelituji.
Jaký je
podle vás ten dnešní svět a 21. století?
Je to jen
malinký odraz vesmíru – v neustálém vývoji, změně, hektický, rychlý, uspěchaný
a hodně komerční. Chybí soulad řádu, vývoje a zákona rovnováhy. Přes všechna
dosažená pozitiva je náš současný svět a období posledního desetiletí velmi
nevyrovnané s velkými ekonomickými, geopolitickými a kulturními rozdíly. Panují
tu možná podobné problémy jako před dvěma tisíci lety, ale na výrazně jiné
technické a intelektuální úrovni.
Téměř
každý problém však má řešení a pozitivní východiska. Pokud nemá řešení, nemá
cenu se tím trápit. Snažím se být realistickým optimistou. Proto věřím ve
zdravý rozum a fungování zákona rovnováhy vývoje.
Děkuji vám za rozhovor a přeji vám do
budoucna co nejvíce úspěchů a spokojených klientů.
- Jan
Chorvát, PREKON.CZ -
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)