I krátký přijímací
pohovor může mít velký vliv na Vaši další kariéru. Je nutné jej absolvovat
úspěšně, být připraven, nepřehánět a být sám sebou. Určitě víte, proč jste na
pohovor přišli, proč je společnost a pozice, o kterou jste projevili zájem tou
pravou právě pro Vás. Přijímací pohovor je důležitým krokem ke splnění Vašich
profesionálních přání a cílů, které jste si stanovili.
Tyto pokyny a
další rady Vám poskytnou informace, jak se předem připravit a nejlépe
postupovat při přijímacím pohovoru s potenciálním zaměstnavatelem.
Mějte připravené odpovědi na klasické otázky
typu:
- Proč jste si vybral(a) právě tuto
pozici? Co ve skutečnosti chcete dělat ve svém novém zaměstnání?
- Proč chcete pracovat pro naší společnost?
- Co víte o naší společnosti?
- Čím chcete být za pět let? Proč?
- Jak vysoké bylo Vaše poslední finanční ohodnocení a Vaše prémie?
- Pod jakým stylem vedení se Vám nejlépe pracuje?
- Jaký druh zaměstnání hledáte?
- Jaké jsou Vaše silné stránky?
- Co Vám jde skutečně dobře?
- Jaké máte slabé stránky? Děláte něco pro jejich zlepšení, pokusil (a) jste se nějak na sobě pracovat?¨¨
- Proč jste si zvolil(a) právě svoji profesi?
- Co Vás zajímá na našich výrobcích nebo službách?
- Co jste pro sebe získal(a) ze svých předchozích zaměstnání? Které z nich se Vám líbilo nejvíce? A proč?
- Co je podle Vašeho názoru rozhodující pro postup zaměstnance v dobré firmě?
- Jste ochotný(á) se přestěhovat?
- Jak trávíte svůj volný čas? Jaké máte koníčky?
- Co podle Vás znamená pojem 'týmová práce'?
- Šetříte peníze? Podílel(a) jste se na nějakých podnikatelských aktivitách?
- Jaké knihy čtete? Jaká byla poslední kniha, kterou jste četl(a)?
- Jak si myslíte, že Vás hodnotí Vaši kolegové?
- Jak byste se sám / sama ohodnotil (a)?
Uvědomte si, že
Váš verbální projev je důležitý, ale ve své podstatě tvoří dle potvrzených
statistik pouze 7 – 10% z celkového dojmu, který uděláte. 90% dojmu, který o sobě zanecháte, tvoří
Vaše non-verbální projevy (podání ruky, mimika, gesta, řeč těla, apod.).
Nezapomínejte na tento fakt, prosím.
Ve své podstatě
prvních 30 sekund v podstatě
rozhoduje, jaký obraz si vytvoří o Vás ten, kdo povede pohovor ve svém
podvědomí. To platí samozřejmě i naopak. Velmi často si to nikdo z nás
neuvědomuje, protože rozum – vědomí má zažité jiné postupy.
Některé negativní signály a projevy, na
které je třeba dávat pozor
Kvalifikovaný
konzultant personální agentury, zkušený headhunter nebo Váš potenciální
zaměstnavatel budou během pohovoru pozorovat Vaše negativní i pozitivní projevy
chování.
Během pohovorů
bývají často sledovány následující „prohřešky“ nebo projevy, které jsou
nejčastější příčinou Vašeho nepřijetí:
- Slabý nebo
příliš silný stisk ruky při pozdravu.
- Zanedbaný osobní vzhled.
- Časté střídání zaměstnání
v horizontu 1 – 2 let, tzv. „job – hopper“.
- Slabé nebo chybějící reference.
- Zbytečná upovídanost. Absence
konkrétních příkladů.
- Nadřazenost, agresivita,
ješitnost, 'komplex nadřazenosti', 'vím vše ze všech nejlépe'.
- Neschopnost jasně vyjádřit
myšlenky, nesprávná výslovnost nebo mluvnice.
- Nedostatečné
plánování vlastní kariéry – bezúčelné nebo necílevědomé.
- Nedostatečný
zájem a nadšení – pasivita a lhostejnost.
- Nedostatek
sebedůvěry – nervozita.
- Přílišný
důraz na finanční stránku – zájem pouze o finanční hodnocení.
- Vyhýbavost
– vymýšlení výmluv kolem negativních prvků v profesionálním životopise.
- Nedostatek
taktního chování/dospělosti/zdvořilosti.
- Stěžování
si na předchozí zaměstnavatele.
- Nedívání
se osobě provádějící pohovor do očí.
- Nedoceňování
významu zkušeností.
- Opakující se přístup ve smyslu: 'co pro mě můžete udělat?'
- Nedostatečná příprava na pohovor – nezískání si dostatečných informací o firmě vedoucí k neschopnosti klást inteligentní dotazy.
Věnujte dostatečnou pozornost přípravě na pohovor
Příprava je základní
a důležitým krokem k úspěšnému absolvování přijímacího pohovoru. To ostatně
neplatí jen o pohovoru, ale o jakékoliv profesionální aktivitě. Věnujte své
přípravě pozornost a trénujte si své vystupování, možné odpovědi doma. Využijte
jako obecenstvo nebo porotce třeba členy své rodiny.
Pracovníci
společností provádějící pohovory se často podivují nad tím, kolik zájemců a
uchazečů o zaměstnání přichází do jejich kanceláří bez přípravy, aniž by měli
jakoukoli představu, o čem budou hovořit.
Proto je důležité:
- Ověřit si
přesný čas a místo pohovoru, úplné jméno osoby provádějící pohovor, jeho
správnou výslovnost a je-li to možné i pracovní pozici této osoby.
- Zjistěte
si s předstihem konkrétní informace o společnosti: kde se nachází
centrála, kde má společnost umístěny své výrobní jednotky nebo provozy,
kanceláře a prodejny; jaké jsou její výrobky nebo služby; jaký je její
růst a s jakým dalším růstem společnost počítá do budoucnosti.
- Kdo jsou
hlavní konkurenti v daném oboru a jaké mají postavení na trhu.
- Osvěžit si v paměti faktické i kvantitativní údaje týkající se Vašeho současného nebo předchozího zaměstnavatele. Očekává se od Vás, že budete mít hodně znalostí o společnosti, nebo společnostech, kde jste dříve pracoval(a).
- V případě, že na pozici je požadována znalost světového jazyka je třeba se připravit i na pohovor vedený právě v daném jazyce.
Vždy mějte připraveny alespoň dva až
tři vlastní dotazy, které budete klást během pohovoru, nebo na závěr. Musíte si uvědomit, že
pohovor je „dvoustranná komunikace“.
Budoucí zaměstnavatel se bude snažit svými dotazy určit, zda máte očekávané
kompetence a příslušnou kvalifikaci pro dané zaměstnání. Kromě Vaší kvalifikace
jsou téměř vždy důležité Vaše projevy „emocionální inteligence“ a tzv. „měkké
dovednosti“. Nezapomínejte proto, abyste je dokázali nejen ohodnotit, ale dát
je v tom nejlepším smyslu najevo právě při pohovoru.
Snažte se
kladenými dotazy zjistit, zda Vám
společnost poskytne příležitost pro Váš další profesionální růst, ale zejména
pro realizaci Vašich cílů a možnosti uplatnění Vašich silných stránek.
Můžete
se například ptát:
- Jaký je detailní popis dané
pozice?
- Co přesně ode mne očekáváte?
- Z jakého důvodu je pozice k
dispozici?
- Jaká je firemní kultura
společnosti?
- Jak probíhá uvedení a zaškolení do
pozice?
- Jaký typ lidí se u Vás pracovně osvědčuje?
- Jaké programy pro zvyšování kvalifikace umožňujete výjimečně schopným zaměstnancům?
- Jaký je výdělek těchto úspěšných zaměstnanců během jejich třetího až pátého roku práce u Vás?
- Jaké má společnost plány pro svůj další růst?
- Které výrobky nebo služby společnosti jdou nejlépe na odbyt a proč?
- Jaké budou nejbližší úkoly pro člověka na dané pozici během prvních dvou měsíců?
Oblečte se nejlépe
konzervativněji – ženy do pracovního kostýmku, muži do obleku spíše tmavší barvy. Věnujte pečlivou
pozornost všem stránkám svého oblečení, vhodným jednoduchým doplňkům oblečení i
Vašemu osobnímu vzhledu.
Vlastní pohovor
Pracovník personální
společnosti, nebo personalista společnosti Vašeho možného budoucího
zaměstnavatele s Vámi vede pohovor,
protože potřebuje najít odpovídajícího specialistu, manažera nebo zaměstnance,
nikoli proto, aby Vás podrážel nebo uváděl do rozpaků.
Prostřednictvím vzájemné komunikace, ke které
dochází během pohovoru, tyto osoby zjišťují Vaše možné silné i slabé stránky,
vyhodnocují se Vaše předpoklady, kvalifikace, Vaše intelektuální kvality, Váš přístup, Vaše vlohy, pevnost, motivace,
zkrátka Vaše vhodnost pro danou pozici, ale zejména schopnost zapadnout do
týmu, možnost přijetí kultury a zvyků společnosti zaměstnavatele a
v neposlední řadě schopnost úspěšně komunikovat s Vaším přímým
nadřízeným, nebo dalšími nadřízenými v rámci hierarchie firmy.
Co je doporučeno při pohovoru:
- Dostavte se přesně ve
stanovený čas nebo o nejlépe o 10 – 15 minut dříve. Před pohovorem si
zjistěte, jak dlouho Vám bude trvat doprava. Počítejte případně
s možností dopravní „zácpy“ nebo ranní, či odpolední „špičky“. Pozdní příchod na pohovor nelze ničím
omluvit. Je to nepsané pravidlo.
- Před vlastním pohovorem
s personalisty nebo budoucími přímými nadřízenými se několikrát
zhluboka nadechněte a vydechněte. Věnujte alespoň minutu své „osobní
harmonizaci“ a vyladění, než vstoupíte do kanceláře, kde bude pohovor
probíhat.
- Dostanete-li dotazník, vyplňte
jej kompletně a úhledně. Máte-li u sebe profesní životopis, ověřte
si, že osoba, které jej předáváte, je ta, která s Vámi bude vést pohovor.
- Pozdravte pracovníka vedoucího
pohovor jeho příjmením, pouze jste-li si jisti správnou výslovností. Pokud
nikoli, požádejte s úsměvem o
zopakování jména.
- Při pozdravu pevně stiskněte ruku.
Nemusíte ji však svému protějšku rozdrtit.
- Vyčkejte, dokud nebudete vyzváni k
posazení. Posaďte se rovně, v otevřené pozici. Dejte najevo svůj
zájem. Zachovávejte rozumnou bdělost odpovídající situaci a projevujte
zájem.
- Poslouchejte
se stejným zájmem, s jakým hovoříte. Usmívejte se.
- Nekuřte,
ani když pracovník vedoucí pohovor bude sám kouřit nebo Vám nabídne cigaretu.
- Pokud Vám
bude nabídnuto občerstvení, doporučuje se požádat o vodu, abyste se mohli
občerstvit, bude-li to nutné. Na kávu si můžete zajít po skončení
pohovoru.
- Když
hovoříte s potenciálním zaměstnavatelem, udržujte přiměřený oční
kontakt. Nebojte se dívat svému protějšku zpříma do očí.
- Řiďte se
pokyny pracovníka vedoucího pohovor, ale zároveň se jej snažte přimět, aby
Vám v průběhu pohovoru vysvětlil pracovní náplň pozice, abyste na ni
byli schopni navázat svojí vlastní praxí a zkušenostmi.
- Na otázky
neodpovídejte pouhým 'ano' nebo 'ne'. Vždy, pokud je to možné, podejte
celé vysvětlení. Sdělujte věcně o sobě to, co se týká dané pozice a
kompetenčních výhod, které můžete Vy osobně nabídnout.
- Musíte si
být jisti tím, že pracovníkovi vedoucímu pohovor sdělíte své silné
stránky, a to zcela upřímně a na základě faktů. Myslete na to, že jste to
pouze Vy sami, kdo sebe může prodat. Snažte se však být především sami
sebou a zbytečně se nepřetvařujte. V budoucnu by se Vám to nemuselo
vyplatit.
- Přesvědčte
pracovníky, kteří s Vámi povedou pohovor, že jejich klient, nebo
společnost potřebuje právě Vás. Usmívejte se a zachovávejte pozitivní
naladění.
- Připravte si stručnou, krátkou a jasnou prezentaci
oblasti, nebo své opravdu silné stránky, případně zájmu, kde jste skutečně
dobří a Vás velmi baví nebo naplňuje. Pokud zapadá přímo do oblasti
kompetencí, či pracovního profilu, prezentujte ji s opravdovým
zaujetím a nadšením. Ukažte tak svoji výjimečnost.
Doporučení: Představte si dané výběrové řízení a před vlastním
pohovorem si vytvořte vlastní
prezentační složku, které bude motivační dopis, životopis a referenční
dopisy(y) od předchozích zaměstnavatelů.
Případně zvažte vložení materiálů, nebo
prezentací, reprezentujících Vaše úspěšné projekty v současném zaměstnání
(fotografie, výrobky, formuláře a další materiály). Buďte však struční a
výstižní.
Jaké máte předpoklady?
Uvědomte si, že celá řada věcí v oblasti
náboru a výběru zaměstnanců se za posledních několik let změnila. Počátek
druhého desetiletí 21. století je téměř v celé Evropě, ale i
v Americe poznamenán poměrně vleklou recesí v řadě hospodářských sektorů.
Střední Evropa a Česká republika již nežije v „rozkvětu“ 90. let. Na trhu práce
si silný přetlak nabídky pracovní síly nad poptávkou, a to jak v oblasti
Top manažerů, středních řídících pracovníků a specialistů, tak i u nově nastupující generace absolventek
/ absolventů.
V jednotlivých
zemích i v různých firmách kontinuálně dochází k výměně generací
řadových zaměstnanců a vedoucích pracovníků na všech úrovních. Navíc
s prodlužujícím se věkem pro odchod do důchodu, ve společnostech dnes
působí čtyři až pět různých generačních typů, což přináší nové prvky do
vzájemného pracovního soužití. To jsou fakta, kterých jsou si vědomi jak personalisté,
tak i manažeři většiny firem a společností.
Na druhé straně Vás mohu ujistit, že opravdových talentů,
lídrů nebo specialistů je a do budoucna bude stále nedostatek. Každý zaměstnanec, manažer nebo personalista
je nahraditelný. Řada dnešních manažerek, či manažerů žije, zejména
v korporátních společnostech, pod stále rostoucím tlakem. Mnozí z nich jsou na pokraji vyhoření,
pokud se systematicky nevěnují správnému vyvážení osobního života
s pracovním nasazením – velmi populární téma tzv. „work-life balance“. Dochází k rostoucí kumulaci pracovních
kompetencí téměř na všech pozicích. S tím vším je třeba počítat a zároveň
je nezbytné si věřit. Štěstí totiž přeje nejenom těm, co si věří, jsou
připravení, ale zejména těm, kteří mají pozitivní myšlení.
Při jakémkoliv lidském jednání, a osobní pohovor
nebo výběrové řízení jsou druhem vzájemné komunikace, se jedna strana snaží
získat nebo zaujmout druhou. Ti co hledají - zaměstnavatelé, zpravidla
potřebují pomoc a určitou přidanou hodnotu v podobě osobnostních kvalit,
určitých znalostí a odborností uchazeče, či uchazečky. Ti, co nabízejí své
služby - kandidáti, hledají odpovídající uplatnění a prodávají, nebo
pronajímají svůj kompetenční potenciál.
Proto se doporučuje:
- Odpovídejte
pravdivě, upřímně, otevřeně. Nelžete.
- Vyjadřujte se co nejvíce pozitivně a snažte se být
optimističtí a přirození. Vyvarujte se nevhodných či negativních narážek na
adresu Vašeho současného nebo bývalého zaměstnavatele.
- Mluvte k věci. Na otázky neodpovídejte v
nadbytečném rozsahu. Pracovník vedoucí pohovor může odbočit na téma
současné politické nebo ekonomické situace. To bývá citlivá záležitost,
proto se snažte odpovědět upřímně, ale zároveň pouze v nejnutnější míře.
- Během prvního pohovoru se jako první neptejte na
plat, dovolenou, prémie a výhody. Svoji cenu
na trhu práce se snažte zjistit předem. Pokud si nejste jisti, že
zaměstnavatel má zájem zaměstnat právě Vás, neotevírejte výše uvedená
témata sami. Buďte připraveni sdělit Vámi požadovaný plat nebo jeho
rozsah. Počítejte s tím, že zaměstnavatel má jasno o platovém rámci.
Pokud o Vás bude mít skutečný zájem, je ochoten jít o 10 – 15% nad rámec
platového rozpočtu. Budou-li Vaše požadavky nad uvedený rámec, dá
zaměstnavatel příležitost jiným kandidátům.
- Svým jednáním dávejte najevo Vaše odhodlání
získat místo, o které se jedná. Nikdy si nezavírejte dveře k této příležitosti. Je
výhodnější být v pozici, kdy si můžete vybírat z několika nabídek, než
získat pouze jednu jedinou.
- Počítejte s tím, že v současné době jsou
výběrová řízení většinou několika kolová. Průměrná doba výběru se
prodlužuje a není výjimkou čtyř až šestiměsíční výběrové řízení.
V mnoha případech u vyšších pozic jsou samozřejmostí různá Assessment
centra nebo psychometrické testování. Zaměstnavatelé si chtějí pojistit
rozhodnutí, ač si v mnoha případech sami neuvědomují, že pojistit
různé „nahodilosti“ v době rychlých změn v podstatě nejde. Pokud
máte o danou pozici ve výběrovém řízení zájem, přistupujte
s nadhledem a připraveností k procesu výběrového řízení.
- Pocítíte-li v průběhu výběrového řízení, že Vám něco důležitého pro Váši osobu na dané společnosti, nebo představitelích, potencionálně budoucích přímých nadřízených vnitřně nesedí, snažte si v klidu své dojmy rozebrat. Pokud odpověď nebude jednoznačné „ano“, většinou to v budoucnu znamená „NE“. Nebojte se vyjádřit své pocity a případně i z výběrového řízení sami odstoupit. Informujte o této okolnosti jako první svého konzultanta, pokud Vás klientovi prezentoval. Následně pak můžete své důvody sdělit personalistovi. Ukážete tak svoji vnitřní sílu a zcela určitě na Vás čeká v dalším výběrovém řízení to pravé místo, kde uplatníte své vlohy a přednosti.
Závěr pohovoru
- Máte-li o
dané místo zájem, požádejte o ně. Podle situace požádejte o další
pohovor. Bude-li Vám místo nabídnuto a Vy jej budete chtít, přijměte jej
přímo. Potřebujete-li více času na promyšlení, požádejte o něj taktně a zdvořile.
Sdělte konečné datum pro oznámení svého rozhodnutí. Buďte rozhodní.
- Nenechte
se odradit, nedostanete-li konečnou nabídku nebo nedojde-li k diskusi o finančním
ohodnocení. Třeba pracovník konající pohovor se před rozhodnutím potřebuje
poradit ve svém oddělení nebo pozvat na pohovor i další žadatele.
- Získáte-li
dojem, že pohovor neprobíhá dobře a že nebudete přijati, nenechte na sobě
znát žádné zklamání. Zaměstnavatel, který se snaží zjistit Vaše rysy, může
jen předstírat, že Vás odrazuje, aby mohl pozorovat Vaši reakci.
- Vždy poděkujte
všem se kterými se na výběrových pohovorech setkáte, za pozvání, za jejich
čas i zájem o Vás.
- Před
rozloučením se vhodně zeptejte jaké budou další kroky a časový rámec
příslušného výběrového řízení. Z odpovědi si utvoříte lépe představu
o dalším postupu.
Pokud jste odpověděli na hlavní dotazy, které většinou
zajímají nejvíce: Proč se zajímáte o danou pozici ve společnosti? Co můžete
nabídnout? Jste přesvědčení, že můžete tuto práci dělat? Tak jste pravděpodobně
udělali vše, co jste mohli udělat. Nezapomeňte
být v co největší pohodě a usmějte se při rozloučení..
Po pohovoru
Po pohovoru
zatelefonujte svému konzultantovi nebo headhunterovi, který Vás na danou pozici
obsazuje, popište mu jeho průběh a Vaše pocity. Konzultant s Vámi potřebuje hovořit
dříve, než bude hovořit se klientem, pro kterého výběrové řízení zabezpečuje. Pokud
se pak sami rozhodnete postupovat dále, je třeba zjistit, jak vidíte danou
pozici a ověřit, jakou reakci lze očekávat od klienta.
Buďte připravení, hledejte své přednosti, důvěřujte si a
snažte se myslet a vystupovat co nejvíce pozitivně. To pravé místo a Vaše
profesní realizace na Vás čeká. Přeji Vám hodně zdaru.
ON
Velice dobrý a detailní článek pro každého, kdo se rozhodl zareagovat na nějakou nabídku práce. Díky za něj!
OdpovědětVymazatDíky za reakci
OdpovědětVymazat